Alla hästar älskar att bli klappade ...

Eller?

Många säger att hästar gillar när man håller på att ta på mulen och pussar på den och kramar och gosaar, men det är ju var människor säger. Hästar gillar inte när man tar en på mulen för de är ett privat ställe som är helt förbjudet att ta på, det är en hästs egendom.
Men varför säger då människor att hästar älskar när man klappar och gosar med dem. Men varför frågar vi inte hästen om den vill. Innan jag kommer fram till Santana så sträcker jag alltid ut handen mot honom inte rakt emot hans mule utan lite under så att den är riktad emot bogen. Då kan han känna att han kan ta den tid han behöver för att tänka på om han vill bli klappad eller om han inte vill de. Vill han bli klappad brukar han gå emot mig eller nosa på min hand och se välkomnande ut men om de inte är en klapp dag så brukar han bara ta bort huvudet och se ej välkomnande ut men ibland så nosar han på handen ändå men då brukar han vända bort huvudet. Det gäller att lyssna på hästens signaler vad en vill och inte vill. Det är inte alla hästar som gillar att bli klappade men vissa älskar att bli klappade. Hästar är precis som vi människor, vissa gillar att hålla handen medans vissa inte gillar att hålla handen. Så är det och det måste vi respektera, vi måste börja respektera varandra och börja lyssna på just hästens signaler.


Kommentarer
Postat av: Maja

Bra text!

2011-07-23 @ 11:35:06
Postat av: ämmäh

tack så mcyket :D

2011-07-23 @ 11:37:28
URL: http://westernstory.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0