Mina tankar och åsikter "Om att ha godis när man tränar sin häst".

-JA, jag använder godis ibland när jag tränar Santana. Men det beror helt och hållet vad jag ska göra.
Om jag ska bara träna och leka då är det på skoj och då ska vi bara ha kul, då blir det mys och beröm med klapp och ibland godis.
När jag ska lära in ett trick på han då har jag alltid godis med mig. När han har gjort rätt får han godis.
Men om en häst rymmer och ryttaren inte får tag på hästen och hämtar en hink med havre i och ska LOCKA hästen till sig, eller om man ska lära in hästen något och de inte går med att visa hästen. Då tar vissa fram en godis och LOCKAR back hästen ist... det tycker jag är fel.
Ibland vill inte hästar ens ha godis. Ibland när vi tränar och jag ska beröma Santana och klappar och ska ge han en godis då säger han rent av "nej tack".
Han uppskatta klappen. Vissa hästar blir tiggiga av godis och blir helt stolliga, då fungerar det helt enkelt med klappen. Men vissa hästar vill ha en liten extra stjärna för de dom har gjort. Det är helt upp till ryttaren och hästen vad de vill använda för att nå bäst resultat.
Och en annan sak som jag tycker är fel, det är när människor sitter och säger att hästar bara blir tiggiga och allt när man använder godis. Så är de för vissa hästar och vissa inte.
Som sagt det är upp till ryttare och häst, hur ryttaren vill belöna hästen och hur hästen vill bli belönad.

(MIN ÅSIKTER!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0